تاجیکی‌ها، انگشت حیرت به دهان بردند/ تاجیکستان، دست یاری به سوی کشاورزی ایران دراز کرد

143

هیأت کشاورزی تاجیکستانی با مشاهده دانش فنی موجود در کشاورزی ایران و تجارب بالای کشاورزان ایرانی انگشت حیرت به دندان گرفتند و خواستار افزایش همکاری‌ها با ایران شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز جلسه‌ای مشترک بین هومن فتحی، مدیرکل دفتر امور بین‌المللی و همکاری‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و هیأت 9 نفره از کشور تاجیکستان در راستای انتقال تکنولوژی بالای کشاورزی ایران، الگوبرداری از انجمن آب‌بران و آموزش در زمینه‌های مختلف برگزار شد.
مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و همکاری‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیأت تاجیکستانی برای استفاده از تجربه کشاورزان ایرانی، توان فنی کشور در حوزه کشاورزی و آموزش در زمینه‌های مختلف به ایران سفر کرده‌اند، گفت: بر اساس سیاست‌های خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران و تأکید وزیر جهاد کشاورزی به توسعه همکاری و روابط بخش کشاورزی با کشورهای همسایه در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی برای گسترش روابط انجام گرفته است.
هومن فتحی با اشاره به حضور هیأت 9 نفره تاجیکستانی متشکل از اساتید دانشگاه، اعضای آکادمی علوم کشاورزی و مدیران وزارت کشاورزی این کشور و بازدید آنها از استان‌های گلستان، گیلان و مازندران افزود: درخواست این هیأت از وزارت جهاد کشاورزی ایران، آموزش محققان و کشاورزان تاجیکی و انتقال تجارب و تکنولوژی در جهت توسعه کشاورزی این کشور است که این امر در دستور کار ما قرار گرفته است.
وی با اشاره به اجرای پروژه موفق الگوی مدیریت مشارکتی آب از طریق تشکیل انجمن‌های آب‌بر و تشکیل تعاونی‌های تولید با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و جایکا در استان گلستان خاطرنشان کرد: این پروژه در سال گذشته به اتمام رسید، اما به‌دلیل استقبال خوب جامعه کشاورزان محلی و بدون حمایت خاصی در حال حاضر از سوی کشاورزان اداره می‌شود و در تقسیم آب در محدوده تحت پوشش طرح بسیار مؤثر عمل می‌کند و این طرح مورد استقبال متخصصان آبیاری هیأت تاجیکستانی قرار گرفته است.
فتحی ادامه داد: هیأت تاجیکستانی در بازدیدهای خود به‌طور مستقل و بدون دخالت اشخاص ثالث با کشاورزان به گفتگو و کسب اطلاعات و تجربه پرداخته و در همین راستا مقرر شد پروژه‌ای برای انتقال تجربه کشاورزان ایرانی به کشاورزان و محققان تاجیکی به اجرا درآید.
وی با اشاره به تدوین انتشار سند شرح خدمات ساماندهی بهره‌برداری از آب کشاورزی تحت ضابطه شماره 663 پس از سال‌ها تلاش کارشناسان حوزه، این سند را الگوی مناسبی برای اجرای طرح مشابه در تاجیکستان اعلام کرد که پس از ترجمه در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و همکاری‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اظهار خرسندی و تحسین هیأت تاجیکی پس از بازدید مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز که در حوزه آبیاری و مکانیزاسیون برنج فعالیت می‌کند، تصریح کرد: آنچه در این سفر باعث حیرت زیاد این هیأت شده بود، عملکرد پیشرفته کشاورزی ایران، توان فنی تحسین‌برانگیز و قابلیت بالای کشاورزان کشور بود که باعث شده این هیأت بتوانند با الگوبرداری از کشاورزی ما به ایده‌های جالبی دست پیدا کنند که از مهم‌ترین آنها کشت دوم بود و تاجیک‌ها امیدوارند با انتقال دانش فنی از کشور ما بتوانند موجبات افزایش عملکرد و پیشرفت در کشاورزی را در کشورشان فراهم کنند.
فتحی یادآور شد: در جلسه برگزارشده، هیأت تاجیکی خواستار برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه کاشت، داشت و برداشت برنج تا پیش از شروع فصل کشت برنج در تاجیکستان شدند تا بتوانند با شروع فصل کشت آینده در اواسط بهار 2016 میلادی از تجارب ما استفاده کنند.
وی تأکید کرد: با توجه به اینکه جایکا در ساماندهی این بازدیدها نقش بسزایی داشته است با رایزنی‌های صورت‌گرفته با نماینده جایکا، مقرر شد همکاری‌ها به‌صورت سه‌جانبه ادامه پیدا کند.
ارتقای کشاورزی تاجیکی با دانش فنی ایرانی
در این جلسه، رئیس آکادمی علوم کشاورزی تاجیکستان با اظهار خرسندی از حضور در ایران و استفاده از توان فنی کشاورزان و محققان ایرانی از اهداف اصلی حضور تاجیکستان در ایران را الگوبرداری از پروژه مدیریت مشارکتی آب از طریق تشکیل انجمن‌های آب‌بر و آموزش کشاورزان تاجیکی در حوزه کاشت، داشت و برداشت برنج پیش از شروع فصل کاشت در اواسط می 2016 میلادی اعلام کرد.
احمداوف با بیان اینکه در تلاش هستیم با استفاده از تجربیات کشاورزان ایرانی، مشکلات آبیاری موجود در کشورمان را حل کنیم، خواستار گسترش همکاری‌ها با ایران در حوزه آبیاری شد.
وی با تحسین فعالیت‌های حائز اهمیت کشاورزان ایرانی، پیشنهاد برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان تاجیکی را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی ایران و جایکا را ارائه داد.
احمداوف اظهار داشت: کشور تاجیکستان برای افزایش عملکرد و کاهش وابستگی به کشورهای دیگر، نیازمند استفاده از تجربیات کشاورزان ایرانی هستیم.
وی با تقدیر ویژه از میزبانی ایران طی سفر هیأت تاجیکستانی گفت: کشاورزان تاجیکی دست یاری به سوی همتایان ایرانی خود دراز کردند تا بتوانند سطح زندگی و معیشتی خود را ارتقاء دهند.
رئیس آکادمی علوم کشاورزی تاجیکستان افزود: ما به دنبال همکاری بی‌واسطه برای آموزش به گروه‌های کشاورزی تاجیکی هستیم.
احمداوف با بیان اینکه طی این سفر وجود این حجم منابع طبیعی، زمین‌های کشاورزی، طبیعت و جنگل‌های زیبا در ایران حیرت‌انگیز است، خاطرنشان کرد: آنچه بیشترین توجه ما را به خود جلب کرده بود، کشاورزان زحمت‌کش این مرز و بوم و مهمان‌نوازی آنها بود.
وی در پایان، این بازدید را گام نخست برای شروع همکاری‌ها عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که آنچه از تکنولوژی کشاورزی و تجربه کشاورزان در ایران به چشم دیدیم بتوانیم در کشور خودمان اجرا کنیم./
منبع: http://www.iana.ir